The Who’s Tommy 2023

Stichting GAAF Muziektheater bracht de legendarische rockopera tot leven in Theater de Vioolkist. 

Nieuws & meer over Tommy

Kaartverkoop Tommy gestart!

Kaartverkoop Tommy gestart!

Stichting GAAF Muziektheater brengt de legendarische rockopera tot leven in Theater de Vioolkist. Koop vanaf nu je kaarten! Op vrijdag 12, zaterdag...

Lees meer

Medemogelijk gemaakt door:

Meet the crew

Matthias ten Houte de Lange

Algemeen directeur / artistiek leider

Meer informatie
Als componist en arrangeur ontwikkelde ik tijdens mijn middelbare school- en studietijd meer en meer een voorliefde voor muziektheater. Ik arrangeerde de musicals West Side Story, Jesus Christ Superstar en Grease en werd geraakt door de muziek van George Gershwin, Kurt Weill en Stephen Sondheim. Het bijzondere aan muziektheater is dat het zich beweegt tussen verschillende disciplines en genres en zo in staat is mensen van verschillende afkomsten te boeien en te verenigen. De laatste jaren heb ik met veel plezier en overgave verschillende producties geproduceerd en werkte ik als muziekdocent en workshopleider op het A. Roland Holst College en Hilfertsheem College. Nu was het tijd voor de volgende stap: een stichting opzetten die zich richt op het produceren en doceren van muziektheater en zo mensen samenbrengt en verbindt. Dat is stichting GAAF Muziektheater geworden. Ik ben trots om in de functie van algemeen directeur en artistiek leider al haar facetten verder vorm te geven.

Mats Gorter

Zakelijk leider

Meer informatie

Ik kwam voor het eerst in aanraking met muziektheater toen ik basgitaar speelde in een schoolproductie van Jesus Christ Superstar. De eerste repetities (met alleen de band) waren bekend terrein: ik had al in genoeg bandjes gespeeld om te weten hoe dat eraan toeging. Pas toen de band begon te repeteren samen met de zangers, de dansers en het koor kreeg ik een idee van wat muziektheater écht is: een totaalpakket van muziek en toneel.
Ik ben altijd actief gebleven als basgitarist bij GAAF en haar voorgangers, o.a. in 2017 met West Side Story en in 2018 met Jesus Christ Superstar. Sinds 2020 ben ik daarnaast ook zakelijk leider, een rol die heel goed aansluit op mijn achtergrond als sociaal wetenschapper. De combinatie van basgitarist en zakelijk leider bevalt me uitstekend. Ik vind het fantastisch om er achter de schermen te zorgen voor dat de productie zakelijk goed op orde is en daarnaast lekker te spelen met fantastische zangers en muzikanten als onderdeel van die productie. Dat is toch waar je het uiteindelijk allemaal voor doet!

Zarah Ruwhof

Vormgeving & productie

Meer informatie

Sinds oktober 2019 mag ik mij met veel trots de productieleider van stichting GAAF Muziektheater noemen. Voor mij een droom die uitkomt, want GAAF biedt mij de mogelijkheid om twee van mijn grootste passies te combineren: mooie voorstellingen produceren en muziek maken.
Momenteel ben ik naast mijn werk voor GAAF werkzaam als Medewerker Productie en Tourneebegeleiding bij Theater Artemis in Den Bosch. Binnen deze functie werk ik mee aan het opzetten van verschillende kleine- en grote zaalproducties en locatievoorstellingen. Daarnaast werk ik bij Podiumkids als coördinator van de Podiumkids Prijs Jury. Vanuit die ervaring werk ik met veel plezier mee aan het opzetten van de muziektheaterproducties en talentontwikkeling- en educatieprogramma’s bij GAAF.
Theater is voor mij bij uitstek een middel om mensen samen te brengen en te verbinden, een vrijplaats waar je alles kan zijn wat je maar wilt, en je kan worden wie je wilt zijn. Naast mijn professionele interesse in het werk van GAAF, vind ik hier ook op persoonlijke vlak veel voldoening. Toen ik vorig jaar besloot naast productieleider ook als zangeres mee te doen met de musical Jesus Christ Superstar, pakte ik mijn zanglessen weer op en heb ik het plezier in zingen en acteren terug gevonden. Stichting GAAF Muziektheater is er voor iedereen met een hart voor muziektheater en biedt iedereen de mogelijkheid zich hierin verder te ontwikkelen.

Yvet Verboon

Regisseur

Meer informatie
Als regisseur en theatermaker onderzoek ik hoe muziek en muzikale principes onderdeel kunnen worden van de theatrale werkelijkheid. Geluid, muziek en stilte op zo’n manier inzetten dat er een werkelijke relatie tussen beeld en geluid ontstaat. Hierin zoek ik hoe geluid een volwaardig onderdeel van de dramatische constructie kan zijn.

Met Tommy maak ik een debuut in het muziektheater. Na wat kleinschalige muziektheaterprojecten, zal dit de eerste grote productie zijn die volledig bij de muziek begint. Ik vind het interessant om mijn fascinatie met muziek en geluid binnen theatrale vormen hierin verder door te ontwikkelen. Het uitgangspunt verschuift hiermee.

Tommy is een album van The Who, Tommy is een rockopera, Tommy is een Broadway-musical, Tommy is een film en Tommy is anders in al diens vormen. Er zijn veel lagen te vinden in deze bronnen en ik heb zin deze te onderzoeken. Welke focus brengen wij aan? Waar gaat het over? Welke rol speelt 2023 daarin, 1969 en 1921? Hoe geef je de absurditeit van de plot en diens karakters vorm in de setting van een rockconcert? Wie gaan het zingen en wat brengen zij? Via beeldtaal, lichaamstaal en liedinterpretatie gaan we toewerken naar onze versie van Tommy.

Danny Moons

Marketing

Meer informatie
Mijn naam is Danny, gitarist en marketingleider bij stichting GAAF Muziektheater. Naast het vormgeven van mijn eigen bedrijf Hulp Met Marketing en mijn baan als webdesigner, vind ik het heerlijk om met muziek en muziektheater bezig te zijn. Even goed ontspannen en mij volledig laten wegslepen door de muziek.

Tijdens mijn middelbare schooltijd speelde ik voor het eerst in bands en kwam ik in aanraking met muziektheater. We speelden de rockopera Jesus Christ Superstar, voor een gitarist een enorme uitdaging en niet de eerste de beste musical. In die tijd heb ik ontzettend veel plezier gehad, maar ook veel geleerd van mijn medemuzikanten. Die uitwisseling is binnen muziektheater heel speciaal. Binnen een korte tijd word je een geheel en zet je samen een fantastische show neer!

Foto’s van eerdere producties

Disclaimer

Dit stuk behandelt gevoelige onderwerpen als misbruik, incest en geweld en kan voor sommige toeschouwers een trigger zijn. Dit zal nooit letterlijk door de spelers worden uitgebeeld, maar we willen niet dat we ons publiek onbedoeld een onprettig gevoel geven.